۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

توضيح راجع به شنود از طريق موبايل

در مطلب قبل كه چگونه بفهميم از موبايل ما شنود مي شود يا نه(اگر نخوانده ايد به پست قبلي مراجعه كند) كه در زير است مطالبي راجع به شنود از طريق موبايل عنوان شد كه با اعتراض بعضي از دوستان روبرو شد كه چه طور ممكن است زماني كه گوشي خاموش است از آن به عنوان دستگاه شنود استفاده كنند لازم به توضيح است كه با خاموش كردن گوشي كل سيستم گوشي از كار نمي افتد و جريان الكتريكي در آن وجود دارد مثال ساده آن هم زماني است كه شما گوشي را براي ساعت مشخصي كوك مي كنيد تا روشن شود و شما را بيدار كند وقتي شما گوشي را خاموش مي كنيد يك پيغام از گوشي به bts محدوده فرستاده مي شود و با ذخيره ي آخرين مكان آن را از شبكه خارج مي كند حال اگر در همين موقع bts به طور خودكار برنامه ي خود را فعال كند(اين برنامه بر روي چيپست سيم كارت همه ما وجود دارد و به صورت خودكار از طريق اپراتور نصب مي گردد) گوشي تبديل به يك گيرنده مي شود و ماداميكه شما در محدوده ي آنتن دهي هستيد به صورت خودكار از گوشي شما شنود مي شود در مورد منابع اين تجهيزات به تجهيزات سري مخابراتي مشهور است كه معمولا منبع اطلاعاتي درستي ندارند اما در مورد ايده كار مي توانيد به كتاب signals and system از انتشارات mcgraw-hillمراجع كنيد در مورد منابعي كه خودم به آن استناد كردم 2سال خدمت در مركز تحقيقات مخابرات و 1سال در شركت ايرانسل است.جالب است بدانيد كه مخابرات 3سال پيش نزديك به 7ميليارد بابت خريد اين دستگاهها به نوكيا پرداخت.براي همين سيستم شنود خاموش.نكته ي ديگر كه لازم است بگويم اين است كه اين كار هم بسيار هزينه بر است هم اينكه نمي توان براي همه ي مشتركان آن را اعمال نمود بستگي به قدرت access pointهاي btsهانهايتا تا 25 درصد سرويس گيرنده ها را مي توان شنود كرد و هم باعث اختلال در كار bts ها مي شود اگر بازهم سئوالي بود در خدمتم

۶ نظر:

  1. in chizi ke shoma migi, mostalzeme ine ke ghablan khode e dastgah be soorate dasti modified shode bashe, ke in kheyli baid be nazar mirese.
    lotfan aval kamelan raje be har masale i tahghigh konid va bad mardomo betarsoonin.
    Sarmad M
    PHD in Signal Proccessing
    Imperal College University
    London

    پاسخحذف
  2. Salam, az nazar elmi man etelaie az mordi ro ke in dostemoon tozih dade nadaram, vali be vasetey shoqhlam dar Iran motale bodam ke in kar shodanie va anjam ham mishood vali besorate mahdood va baraye afrad e khas va kari ke tosieh mishod in bood ke be doone khamoosh kardane dasgah battery ro az dastgah joda konim.

    پاسخحذف
  3. دوست عزیز، اینها همش دری وریه و فقط میخوان مردم رو بترسونن
    برای این کار باید همه گوشی ها از یک استاندارد خاص که دستور atd رو از سمت سرور بگیره و اجرا کنه ررو باید رعایت کنن که اگر چنین چیزی باشه مطمئن باش تا حالا لو رفته بود. البته ممکنه گوشی های خاص این قابلیت رو داشته باشن که در موقع خاموش بودن هم به سرور این اجازه رو بدن.
    شما نگاه کن ببین گوشی ها از لحاظ سیستم عامل دسته بندی های زیادی دارن، خیلی از گوشی ها اصلا سیستم عامل ندارن، خیلی ها سیمبین خیلی ها ویندوز، مک او اس اییکس و سیستم عامل بلک بری و و اندروئید و غیره. اینی که تو ایران شایعه شده، حتما باید بر اساس یک استاندارد بین الملیلی اجرا بشه تا همه گوشی ها بتونن این کار رو انجام بدن. و مسلماً چنین استانداردی نیست، یک هزارم درصد هم اگر باشه (که نیست) باز میشه از سیستم عامل اندروئید که کد باز هست استفاده کرد.
    عزیز جان، اینا همش توهم و حس رعب و وحشت ایجاد کردنه. لازم به ذکره که این قابلیت حتماً باید بصورت نرم افزاری و 100% بصورت استاندارد بین المللی اون هم از نوع لازم الاجراش( برای سازندگان گوشی ) وجود داشته باشه تا بشه به این شایعه اعتماد کرد.
    البته چیزی که من میگم شامل حال گوشی های نوکیا نمیشه ها. از نوکیا دوری کنید تا میتونید !!!!
    در ضمن تخصص بنده برنامه نویسیه. تجربه برنامه نویسی جی اس ام هم دارم.

    پاسخحذف
  4. . اولا که بر اساس اطلاعات من تمام مکالمات موبایلی ضبط و بایگانی میشه. گویا روزی یه هارد 300 گیگ پر میشه.
    اما در کل یک راه هست که بفهمید شنود میشید یا نه. آسون هم هست. سیم کارتتون رو روی یک گوشی موتورالا A1200بگذارید. (سیستم عامل لینوکس داره. تاشو هست. و یک طرفش که در واقع قاب هست حالت تلقی داره.) به جایی زنگ بزنید. اگر عبارت:
    Call Control Allowed
    ظاهر شد یعنی خط شما کنترل میشه. مثلا خط من کنترله و باید بیشتر مواظب صحبتهام باشم. و جایی که موبایلم هست صحبتهای خیلی سکرتم رو نگم. راه اینکه کنترل نشید اینه که گوشی رو خاموش کنید و باطریش رو هم خارج کنید.
    اما یه راه جالبتر هم هست. اگر جایی لازم هست که موقتا خارج از دسترس بشید( آنتنهای BTSشما رو نبینند) گوشی رو توی یک قابلمه آلمینیومی یا مسی دردار بگذارید(فلزاتی که رسانایی بالا دارند). البته باید حواستون باشه گوشیتون رو بجای ناهار ظهر دم نکنید! برای اینکه این اشتباه هم پیش نیاد فویل آلومینیوم هم کارایی داره.
    روش قابلمه رو انجام میدم. یک بار هم امتحان کردم. یعنی زنگ زدم به گوشیم، گفت در دسترس نمیباشد!

    پاسخحذف
  5. دوست عزیز من خیلی متاسفم می بینم شما دارید به این کار خود ادامه می دهید و به نوعی به ایجاد رعب و وحشت در بین مردم کمک می کنید.

    شما چند مسئله رو دارید با هم قاطی میکنید: اولاً سیستم
    deep packet inpection
    که توسط نوکیازیمنس به شرکت مخابرات فروخته شده، دوم سیستم ردیابی گوشی موبایل که توسط دو شرکت ایرانسل و مخابرات در ایران قابل اجراست و سوم فرضیه شنود مکالمات وقتی گوشی خاموش است.

    من با این مسئله سوم مشکل دارم چون یک دروغ است و ساخته و پرداخته این رژیم تا مردم را بترساند که حتی در خلوت هم راجع به کسی چیزی نگویند.
    شما هیچ مدرک و سندی ندارید که بتواند آنرا ثابت کند.

    خواهش میکنم این دروغها را پخش نکنید و خود را به ابزاری برای این رژیم تبدیل نکنید.

    در ضمن برای من اصلاٌ مهم نیست که شما برای که کار کرده اید یا چه مدارک تخصصی ممکن است داشته باشید (یا نداشته باشید!). اگر در ارتباط با این مسئله معلومات لازم را داشتید می توانستید آنرا اینجا برای بررسی عموم به راحتی بیان کنید.

    خواهش میکنم به این کار مسخره (ایجاد ترس بیخود و بی جهت) پایان دهید.

    پاسخحذف